sobota 31. října 2015

Historický Ježíš: část 7 Boží království (1) v chápání u Židů






Pro Židy znamenalo Boží království vládu Boha nad stvořením. Ve Starém zákoně se mluví o Bohu jako o králi (Ž 47; 93; 96-99), jako o vítězi nad mocnostmi chaosu (Ž 46; (Dt) Iz 40,21-26 aj.). jako o zachránci nuzných (Ž 90; 22; 126; Iz 9 aj.) a jako o všemocném soudci  (Sf 1,44 - 18; AM 5-6 aj.). V pozdějším židovstvu převládalo mínění, že lidé panování boží odmítají. Přímá Boží  vláda je omezena na nebe a na zemi dochází uznání je skrze spravedlivé, kteří se přiznají k Tóře a vyznávají jediného Boha. Několikrát se řídká, že spravedliví na sebe berou jho království božího, když recitují „S ma (Dt 6,4 – 9).


Druhý význam představy o Božím království sahá do počátku války makabejské, kdy vzplanulo apokalyptické blízké očekávání. V nejstarším dílu Sibyliných proroctví (III,47n) čteme? „ a pak se zjeví u lidí velké království věčného krále.“ Rozšířen bylo také na Izraele soustředěné pojetí tohoto očekávání, které se objevuje ve II. dobrořečení Modlitby osmnácti proseb, tam je prosba k Bohu, aby se stal opět králem nad Izraelem, jako tomu bylo v době soudců.


Podobně byla známa už v době Ježíšově aramejská modlitba Kaddíš. Původně to byla modlitba zákoníků. Jež uzavírala přednášky haggady, ale už před pádem Jeruzaléma r. 70 po Kr. se dostala do synagogální liturgie. V oné době obsahoval první díl modlitby posvěcení božího jména zhruba tradici Da 2,20 a prosbu o příchod Boží království.

Království Boží je tu zřejmě již veličinou budoucnosti, konce časů, jejíž příchod bude znamenat dramatickou proměnu tohoto světa. Bude to spojeno s Božím soudem, jak se o tom hovoří např. u Za 14, v Žalmu Šalamounově 17, 21-41. V nanebevzetí Mojžíšově 10, nebo ve svitku Válka synů světla proti synům tmy v Kumránu 1 QM VI,6). V tomto smyslu bylo království boží jistým druhem mesiášského království, jež sice nese některé rysy nového věku, ale v zásadě je též myslitelné i jako království tohoto světa.

Důsledné oddělení mesiášské doby od přicházejícího světa je příznačné až pro Ezdrášovu apokalypsu (4 EZdr.) a pro syrskou apokalypsu Báruchovu (kolem r 100 po Kr.) a je později uznávána v celém rabínském židovství. Ale v apokalyptice před válkou židovstva nemůžeme zřetelně oddělit očekávání království božího od představy mesiánského království.


Literatura:

Petr Pokorný: Vznik Christologie, Praha: Kalich



Žádné komentáře:

Okomentovat