Ježíšova etická nauka,
reprezentovaná jeho slovy a činy, je podstatnou a neodmyslitelnou součástí
světového dědictví. Je inspiračním zdrojem pro mnoho lidí, a to nejen křesťanů,
do dnešních dní- Jeho nauku je možné charakterizovat jako antropocentrickou, protože
teocentrickou, anebo opačně, teocentrickou, a proto antropocentrickou. Ježíšův
vztah k lidem a nárok, který na ně klade, stojí vedle Boží lásky a Boží
důvěry v člověka. Z hlediska antropologického stojí v centru Ježíšovy
pozornosti člověk jako bytost povolená Bohem ke spáse, již je adresována Boží
nabídka, na níž však má svobodně odpovědět. V této svobodě a odpovědnosti
člověka před Bohem spočívá jeho důstojnost.
Ježíšova etika v kontextu
židovské etiky
Charakteristika
židovské etiky
Židovská etika je
interpretací vůle Boží. S touto Boží vůlí se člověk může setkat v Tóře,
ve stvoření a v budoucím Božím eschatologickém jednání. Ústřední postavení
připadá Tóře. V pozdním židovstvu je na jedné straně interpretována jako
kosmický Zákon a identifikována s Moudrostí Boží ve stvoření. Na druhé
straně garantuje přístup k eschatonu, neboť ten, kdo ji věrně dodržuje,
bude občanem nového světa (eónu). Ježíšovu etiku lze podle Theisen – Merz vidět
v tomto trojím rozměru: etika podle Tóry, mudroslovná etika,
eschatologická etika.
Etika podle Tóry
Ježíš byl často
charakterizován jako ten, kdo překonal etiku Tóry. V tom bylo viděno
specifikum jeho etiky. Přitom se ovšem, ztrácelo ze zřetele diferencované
pojetí Zákona v Ježíšově učení. Židovskému pojetí Zákona bylo nediferencovaně
připisováno:
A) absolutizace zákona
B) Kauzálnost – systém zákazů
a příkazů
C) morálka odměny
D) formalismus
E) Zákon chápaný jako
břemeno / z něhož Ježíš člověka vysvobodil)
V samotném židovství
však existují odlišné přístupy, v nichž tématika smlouvy a vyvolení má
přednost před sebepochopením Židů jako lidí pod Zákonem. Zákon je chápán
především jako dar, který umožňuje člověku dosáhnout skutečné svobody.
Ježíš se pohyboval v rámci
tehdejší židovské společnosti a na ni reagoval, není zapotřebí ho z této společnosti
vydělovat. Podobně jako jiní učitelé vedl diskuse o sporných otázkách s jinými,
odpovídal na teologické otázky laiků, měl žáky kolem sebe, učil v synagoze.
Byl považován za učitele Zákona podobně jako Jak Křtitel, na něhož navazoval.
Ježíšovi nesloužila Tóra jako cíl, ale jaké prostředek: Písmo zprostředkovává
poznání spásného Božího jednání (eschatologického jednání). Aby se toto poznání
mohlo prosadit v životní praxi člověka, jakožto vědomí absolutního Božího
nároku na člověka, který vede k úplné svobodě a zodpovědnosti. Ježíš na
jedné straně určití nařízení Tóry vyostřoval a zpřísňoval, a na druhé straně
některá uvolňoval.
Je zřejmé, že Ježíš měl
určité vzdělání, byl znalý Zákona a ústní tradice.
Ježíš zpřísňuje normy
Bůh nadevše – 1. Přikázání
Nepožaduje rozhodnutí
mezi Bohem a císařem, ale mezi Bohem a mamonem: Mk 12,3 - 17; Mt 6, 24/LK 16,13
Zákaz zabití a
manželské nevěry – cizoložství
Nejde o skutek, ale hříchem
je již úmysl. Hříchem je již vnitřní smýšlení člověka a ne skutek sám - špatné myšlenky vycházejí ze srdce.
Příkaz lásky k bližním
Příkaz je postaven
paralelně naroveň lásce k Bohu. Radikalizován je ve trojím smyslu jako
láska k nepříteli (Mt 5,43 . 48),, láska k cizinci (L 10, 25 – 37),
láska k hříšníkům (L 7,36 – 50). Zárodky tohoto smýšlení jsou již ve
Starém zákoně, především v Deuteronomiu. Ježíš je staví jako absolutní
nárok lásky bez ohledu na náboženskou příslušnost, původ a sociální postavení.
Bližní je každý člověk, a proto je třeba se ho ujmout, poskytnout mu pomoc a
zájem. Takto radikálně nestavěl v té době etické požadavky žádný etický
systém.
Zákaz nového sňatku
Tento zákaz je
formulován tak, že chrání ženu, která byla rozlukou znevýhodněna (Mk 10,11n.)
Prvotní církev vznikala tento zákaz poměrně volně ( 1 K 7,10 - 16; Mt 5,32;
19,8).
Zákaz přísahy
Má vést člověka k jednoznačnosti
a odpovědnosti – Mt 5,3 nn; JK 5,12.1 zde prvotní církve pojala tento zákaz
posléze volněji ( 2 K 11,31 ; Ga 1,20; Ř 9,1; Mt – ano, ano – ne, ne).
M. Ryšková: Doba Ježíše Nazaretského, Praha, 2010
Žádné komentáře:
Okomentovat