Rozhodně Ježíš neučil stoickému klidu a odstupu, ale
soucitu. Ani svou blížící smrt nepřijímal se sokratovskou vyrovnaností (Mk14,32
– 42par J 12,27, Žd 5,8 n), pouze jejich zarámování je doplněno podle praxe řeckých
chrií (chreia – Χϱέία), kde se významné výroky zasazovaly do typické scény ze
života těch, kdo je pronesli. Do posledních chvil uvažoval o jiných vyústění
svého životního příběhu – zřejmě o příchodu Božího království ještě za svého
života, nebo o tom, že by ještě před popravou mohl být vzat do nebe jako Henoch
(Gn 5), nebo Elijáš (2 kR 2), jak se o tom v jeho době vyprávělo v apokalyptických
textech. Jeho slova z kříže, jak je
uvádějí evangelia jsou především vyjádření víry evangelistů a jejich rodících se
křesťanských obcí, jen slovo z Mk 15,34parr, které vyjadřuje smutek a
téměř zoufalství z naprostého osamocení – opuštěnost od Boha – můžeme chápat
jako přímý odraz vlastního děje. Naprosté opuštěnost je dnešní nejpřesnější charakteristika
(psychologická) smrti.Proto si vlastní smrt neumíme představit. Všechno, co si umíme představit, musíme
vyjádřit ve vztahu k něčemu jinému. O smrti jiných lidí dovedeme přemýšlet
jen proto, že je umíme zpředmětnit a zasadit do souvislosti s přežíváním.
Vlastní smrt je pro člověka hrůzným tajemstvím.
Chceme - li v rámci křesťanské tradice
interpretovat dnešnímu člověku Ježíšovu smrt jako zástupnou oběť, takovou, jako
v chrámovém kultu umírala oběť, aby se obětník (vlastní hříšník) mohl přiblížit
k Bohu, můžeme začít právě u Ježíšova osamocení. Ježíš jej prožíval se vší hrůzou totální
izolace, i když se nevzdal svého vztahu k Bohu jako Otci, jemuž se svěřuje
se svým zoufalstvím.
Velikonoční víra znamená poznání, že přesto opuštěn
nebyl a Bůh se k němu přiznal: “Bůh ho vzkřísil,“ je zde užito jako metafora
pro nový rozměr života, který byl odhalen a zachován pro věčnost. Nejde o resuscitaci,
nýbrž o skutečnost nového rozměru bytí. Řečí víry je to bytí s Bohem.
Výroky víry jsou doložitelné jen skrze svědectví, ale za určitých okolností je
třeba brát svědectví vážně. I dnešní člověk může z biblických textů a na
nich založených svědectví poznat, že to, co Ježíš prožíval tváří v tvář smrti
nebylo poslední skutečností, že to platí
i pro ostatní lidi, pro které Ježíš žil, a že člověk není nikdy opuštěn,
protože ho má ve své stvořitelské paměti Bůh sám (Ř 8,33-34). V tomto smyslu
mohli Ježíšovi stoupenci po velikonocích vyjádřit, že Ježíš zemřel za druhé a
že jeho příběh je příběhem oběti a zároveň zjevením Boha.v jeho vztahu ke světu
a k člověku, jak o tom mluví věroučná tradice.
Je velmi pravděpodobné, že již evangelista Marek
chtěl touto interpretací naznačit svým čtenářům a že tak chtěl vyložit i to, co
je v eucharistické tradici vyjádřeno obrazem z kultu, a že je to
součást rámce, do něhož začlenil rozhodující části ježíšovské tradice.
Literatura: Petr Pokorný: Ježíš Nazaretský,1995
Literatura: Petr Pokorný: Ježíš Nazaretský,1995