„vyšel rozsévač
rozsévat“
(Mat 13,1-9; 18-23; Mar 4,1-20; Luk 8,4-15)
Podobenstvím o
rozsévači Ježíš vyložil skutečnosti nebeského království a dílo, které Bůh koná
pro svůj lid. Jako rozsévač vychází na pole, tak přišel Pán Ježíš, aby rozséval
semeno pravdy. I jeho učení v podobenstvích je semenem, jímž zaséval
nejvzácnější pravdy Boží milosti.
Od semen vsazených do
země k semenu evangelia
Podobenství o rozsévači
je tak prosté, že lidé nedoceňovali jeho význam tak, jak by měli. Kristus chce
převést naši pozornost od semene vsazeného do země k semenu evangelia. Když je
toto semeno zaseto do lidské mysli, přivádí člověka zpět k věrnosti Bohu. Tytéž
zákony, kterým podléhá setí semen v přírodě, platí i pro zasévání semene
pravdy.
Na břehu jezera galilejského
Na břehu Galilejského
jezera se shromáždil zástup lidí, kteří dychtili po tom, aby mohli vidět a
slyšet Pána Ježíše. U jezera se
rozkládala půvabná genezaretská. rovina a za ní se zvedaly pahorky. Na úbočích
i v rovině lidé vídávali při práci pilné rozsévače, kteří rozsévali semeno,
nebo žence, kteří sklízeli rané obilí.
Kristus při pohledu na
tuto scénu řekl:
"Vyšel rozsévač rozsévat. Když rozséval, padla některá zrna podél cesty, a přilétli ptáci a sezobali je. Jiná padla na skalnatou půdu, kde neměla dost země, a hned vzešla, protože nebyla hluboko v zemi. Ale když vyšlo slunce, spálilo je; a protože neměla kořen, uschla. Jiná zas padla mezi trní; trní vzrostlo a udusilo je. A jiná zrna padla do dobré země a dala užitek, některé sto zrn, jiné šedesát a jiné třicet" (Mat 13,3-8).
Nepochopení od Židů
Současníci Ježíše
Krista nepochopili jeho poslání. Židé zdůrazňovali jen formy a obřady, ale
unikal jim jejich smysl. Tradice, zásady a nařízení vydaná lidmi zastřely
poučení, která jim Bůh chtěl sdělit. Lidská ustanovení a tradice se staly
překážkou, aby lidé pochopili a prožívali pravé náboženství. Ale v osobě Ježíšově
nepoznali, že On je naplněním všech symbolů a podstatou všech předobrazů.
Zavrhli skutečnost a drželi se dále svých předobrazů a symbolických obřadů.
Boží Syn přišel, oni se však dále dožadovali znamení. Když slyšeli poselství: "Čiňte pokání, neboť se přiblížilo
království nebeské" (Mat 3,2), odpovídali tím způsobem, že žádali Krista,
aby učinil zázrak. Evangelium Kristovo jim bylo kamenem úrazu, protože toužili
po znameních, místo aby toužili po Spasiteli. Očekávali, že Mesiáš prosadí své
nároky mocnými dobyvačnými činy a že založí svou říši na troskách pozemských
království. Pán Ježíš na tato očekávání odpověděl podobenstvím o rozsévači. Království Boží se neprosazuje silou armád
nebo násilím, ale vštěpováním nových zásad do lidských srdcí.
"Rozsévač, který rozsévá dobré semeno, je Syn člověka" (Mat 13,37).
Ne král, ale rozsévač
Kristus nepřišel jako
král, nýbrž jako rozsévač. Nepřišel bořit pozemská království, ale rozsévat
semeno pravdy. Nepřišel svým následovníkům ukazovat pozemská vítězství a
národní velikost, ale upozorňoval na žeň, která nastane po namáhavé práci, po
prožitých prohrách a zklamáních. Farizeové pochopili smysl Kristova
podobenství, avšak poučení v něm obsažené jim nebylo vhod. Předstírali, že je
nechápou. Pro zástupy se záměry nového učitele staly ještě větším tajemstvím.
Jeho slova se zvláštním způsobem dotkla jejich srdcí a přitom hořce zklamala
jejich naděje. Ani učedníci podobenství nepochopili. Vzbudilo však u nich
zájem. Přišli k Pánu Ježíši a v soukromí Ho žádali o vysvětlení.
Vysvětlení učedníkům
Kristus si přál vyvolat
u svých učedníků takový zájem, aby jim pak mohl dát přesnější poučení. Vysvětlil jim podobenství tak zřetelně, jak
vysvětluje své slovo každému, kdo ho upřímně hledá. Kdo zkoumá Boží slovo se
srdcem vnímavý na působení Ducha svatého, nezůstane ve tmě. Kristus řekl:
"Kdo chce činit jeho vůli, pozná, zda je mé učení z Boha, nebo mluvím-li sám za sebe" (Jan 7,17).
Ježíš odhaluje
tajemství nebeského království
Každý, kdo přichází ke
Kristu, aby dosáhl jasnější poznání pravdy, obdrží je. Kristus mu odhalí tajemství
nebeského království a člověk, který touží poznat pravdu, tato tajemství
pochopí. Nebeské světlo ozáří chrám duše a ukáže se i jiným jako jasné světlo
lampy na temné cestě.
"Vyšel rozsévač
rozsévat."
Poměry na Východě byly
kdysi nejisté a neurovnané, nebezpečí násilného přepadení bylo tak velké, že
lidé bydleli většinou v opevněných městech a rolníci vycházeli každodenně za
městské hradby za svou prací. Podobně i Kristus, nebeský Rozsévač, šel, aby
rozséval. Opustil svůj domov jistoty a pokoje, opustil slávu, kterou sdílel s
Otcem ještě před stvořením světa, zřekl se svého postavení Vládce vesmíru,
vyšel jako muž bolesti, jako člověk vystavený pokušení. Vyšel, aby osamocen a v
slzách rozséval semeno života pro hříšný svět, aby ho zavlažil svou krví. Kristovi
služebníci mají rozsévat stejně jako on. Když Bůh povolal Abrahama, aby se stal
rozsévačem semene pravdy, přikázal mu: "Odejdi ze své země, ze svého
rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu" (1Moj 12,1). "I
vydal se na cestu, ačkoli nevěděl, kam jde" (Žid 11,8). Podobnou zkušenost
prožil apoštol Pavel. Když se modlil v chrámě v Jeruzalémě, Bůh mu řekl:
"Jdi, neboť já tě chci poslat daleko k pohanům" (Skut 22,21). Každý,
kdo je povolán, aby se připojil ke Kristu, musí opustit všechno, aby ho
mohl následovat. Musí zpřetrhat staré svazky, musí se vzdát svých životních
plánů a pozemských vyhlídek. Semeno pravdy je třeba zasévat v osamocenosti, s
obětmi, namáhavou prací a se slzami.
"Rozsévač rozsévá
slovo" (Mar 4,14).
Již od pádu člověka rozsévá satan neustále semena bludu.
Na počátku dosáhl nadvlády nad lidmi lží a stejným způsobem se snaží i dnes
ničit království Boží na zemi a přivádět lidi pod svou moc. Kristus však přišel
jako rozsévač z nebeského prostředí, aby zaséval pravdu. Měl účast v radě Boží
a přebýval ve svatyni Věčného, proto mohl lidem přinést čistou pravdu. Zjevoval
ji světu již od pádu člověka do hřích v zahradě Eden. Stále lidi seznamuje s
nepomíjejícím semenem, "živým a věčným slovem Božím" (1Petr 1,23).
Podobenství o rozsévači
znamená ještě víc
Podobenství o rozsévači
však představuje osobní působení Pána Ježíše mezi lidmi a dílo, které tím
založil. Slovo Boží je semeno. Každé semeno má v sobě zárodek života. Ukrývá v
sobě život rostliny. Podobně tak i v Božím slově je život. Kristus řekl:
"Slova, která jsem k vám mluvil, jsou Duch a jsou život" (Jan 6,63).
"Kdo slyší mé slovo a věří tomu, který mě poslal, má věčný život"
(Jan 5,24). V každém přikázání a v každém zaslíbení slova Božího je moc, pravý
Boží život. V něm může být splněno každé přikázání a uskutečněno každé
zaslíbení. Kdo vírou přijímá Boží slovo, přijímá pravý život a Boží povahu.
Život ze semene
Semeno přináší plody
podle svého druhu. Zasejte semeno za vhodných podmínek a v rostlině se vyvine
život daného druhu. Přijměte vírou do srdce nepomíjitelné semeno pravdy a
vyvine se povaha a život podobný povaze a životu Božímu. Židovští učitelé
nezasévali semeno Božího slova. Dílo Ježíše Krista jako učitele pravdy bylo
pravým opakem činnosti rabínů v jeho době. Zabývali se tradicemi, lidskými
teoriemi a domněnkami. Místo Božího slova
často uváděli výroky lidí o Božím slově. Jejich učení nemělo v sobě sílu, aby
oživilo duši. Ježíš Kristus však učil a kázal Boží slovo. Tazatelům odpovídal
prostým: "Je psáno" (Mat 4,4). "Co praví Písmo? Jak v něm
čteš?" Kristus rozséval semeno slova při každé příležitosti, ať vzbudil
zájem přítele či nepřítele. On je Cesta, Pravda a Život. On sám je živým Slovem
a ukazuje na Písmo a prohlašuje: "Písma svědčí o mně." Pak
"začal od Mojžíše a všech proroků a vykládal jim to, co se na něho
vztahovalo ve všech částech Písma" (Jan 5,39; Luk 24,27).
Láska otcovská
Oblíbeným námětem Pána
Ježíše byla otcovská láska a velikost Boží milosti. Často zdůrazňoval svatost
Boží povahy a Božího zákona. Představil se lidem jako Cesta, Pravda a Život. O
tom by měli kázat Kristovi služebníci. Hlásejte takovou pravdu, jaká „je v
Ježíši“. Objasňujte požadavky zákona a evangelia. Vyprávějte lidem o životě
Ježíše Krista plném sebezapření, o jeho oběti, o ponížení a smrti, vzkříšení a
nanebevstoupení, o tom, že se za ně přimlouvá před Božím trůnem a o jeho
zaslíbení:
"Opět přijdu a vezmu vás k sobě" (Jan 14,3).
Neveďte spory o
chybných teoriích, nevyhledávejte slovní potyčky s odpůrci evangelia.
Následujte příkladu Pána Ježíše. Dovolte, aby živé pravdy z Boží pokladnice
prozářily váš život. "Hlásej slovo Boží, ať přijdeš vhod či nevhod."
"Osévej zemi všude zavodňovanou." "Kdo má slova moje, ať moje slova
mluví věrně. Nač mísit slámu s pšeničným zrnem?- praví Hospodin."
"Každé slovo Boha je vytříbené... K jeho slovům nic nepřidávej, aby tě nepokáral a nebyls usvědčen ze lži“ (2Tim 4,2; Iz 32,20; Jer 23,28; Přísl 30,5.6).
Avšak učitel, vyučující
posvátné pravdy, může předat druhým jen tolik, kolik z ní zná z vlastní zkušenosti.
„Rozsévač rozsévá své semeno.“
Kristus učil pravdě, protože sám je pravda. Jeho
učení obsahovalo Jeho myšlení, Jeho povahu a Jeho životní zkušenosti. Tak tomu
má být i u Jeho služebníků. Ti, kteří vyučují slovo, musí osobně prožít to, co
mají učit druhé. Musí poznat, co to znamená, že se Kristus pro ně stal
poznáním, spravedlností, posvěcením a vykoupením. Když seznamují jiné s Božím
slovem, neměli by je předkládat jako něco domnělého a nejistého. Měli by
prohlásit s apoštolem Petrem:
"Nedali jsme se vést vymyšlenými bájemi, ale zvěstovali jsme vám slavný příchod našeho Pána Ježíše Krista jako očití svědkové jeho velebnosti" (2 Petr 1,16).
Každý Kristův služebník
a každý učitel by měl říct s apoštolem Janem:
"Ten život byl zjeven, my jsme jej viděli, svědčíme o něm a zvěstujeme vám život věčný, který byl u Otce a nám byl zjeven" (1 Jan 1,2).
Pokračování