Ježíš
Kristus, život a dílo
Tento christologický problém řeším
postupem podle titulů, které jsou postupně dávány Ježíši Kristu. Téma jsem si
vybrala proto, že při studiu ztrácím linie, které probíhají Novým zákonem, a
jeho zpracováním vytvořím praktickou pomůcku pro lineární pojetí času, na
kterém je Nový zákon postaven – k tomu Žid. 13,8 a Dei Verbum, kapitola 5.
Každý z titulů obsahuje jedno řešení christologického problému: Prorok, Mesiáš
- Kristus, Syn člověka, Syn Boží, Syn Davidův, Služebník Hospodinův, Král,
Spasitel, Pán, Svatý Boží, Bůh, Logos, Velekněz, Beránek, Soudce, Prostředník.
Pro účely této práce jsem zvolila linii, v které se jeví průběh jeho života a
díla: I. Historické dílo Ježíše Krista, II. Eschatologické dílo Ježíše Krista a
III. Aktuální dílo Ježíše Krista podle Apoštola Pavla.
I.
Historické dílo Ježíše Krista
Titul
„Prorok“ byl nahrazen jménem Kristus, když židokřesťanské učení bylo v
křesťanství překonáno. V SZ se objevují všechny možnosti a podoby, které prorok
přijal (Dt 18,15; Skut. 3,22; Skut. 7,39). Židům se jevil prorok jako
eschatologická osoba, nejdůležitějším byl Eliáš, posel Boží, kazatel, který
připravuje cestu Hospodina pro ustanovení království. V NZ nejprve vystupuje v
roli proroka Jan Křtitel (Mat. 17, 10-13), který byl považován za
eschatologické znovu znovuvtělení Eliáše (Mat; 11,9, Luk 1,76; Mar. 6,14 – 15;
Mar. 8,28). Z obou citátů z Markova evangelia vychází přesvědčení, že Ježíš měl
být vzkříšeným Janem Křtitelem. Židovské počátky „Služebníka Hospodinova“
vycházejí z Izaiášova proroctví (Iz 42,1-7; 49,1-6; 50,4-9; 50,4,11; 52,13;
53,12). Služebník je obtížen hříchy, aby mohly být odpuštěny (myšlenka
zastoupení). Utrpení služebníka je vykupitelské. Ježíš nikdy nekázal vlastní
osobu a smrt považoval za nedílnou součást svého díla: Mar 2, 18,20 (Ježíš zde
vyjevuje, že je Mesiáš); Luk. 13,31-33 (Ježíš zde na sebe bere úlohu služebníka
Hospodinova); Mat. 12,39-40 (Ježíš zde oznamuje svou smrt a vzkříšení); Mar.
8,31, Mar. 9.31, Mar. 10,33 - 34 (Ježíšovo trojí oznámení smrti následovalo za
Petrovým vyznáním). Myšlenka zástupného
utrpení byla úzce spjata s jeho vědomím o vlastním vztahu k Bohu a s jeho
mesiášským vědomím, nikoliv ve spojitosti s Izaiášem. Při ustanovení Svaté
večeře Páně Ježíš spojuje svůj úkol s posláním, které Izaiáš přisuzuje
služebníku Hospodinovu, smrtí za mnohé zřizuje novou Boží smlouvu s lidem a
znovu obnovuje prohlášení o své zástupné a smírčí smrti (viz také IZ 42,6;
49,8). O Synu člověka se zmiňuje Mar. 10,45.
Ve Filip. 2,5nn jsou zmíněny pojmy: a) Syn člověka, b) Pán (Kyrios), c)
Služebník. V titulu Adam spatřujeme úkol Ježíše splnit Adamův úkol, jako
Služebník Hospodinův (ebed Jahve) odčiňujíc vinu člověka. Titul Prostředník je
zmíněn v Dan 7,13, pak IV. Ezdráš kap. 13 jako apokalyptický Prostředník, titul
Vykupitel stojí v pozadí za titulem Syna člověka, kdykoliv hovoří o svém díle.
Titul Beránek Boží se dá vázat s titulem Služebník a obětování beránka je
smírčí obětí za hříchy (Ex. 12; Lev. 18). Základ obou pojmů spočívá v oběti za
hříchy. Avšak každý z těchto pojmů zdůrazňuje samostatně jedno z hledisek
smíření. Dva důvody proto, že i v těchto případech jde o trpícího Služebníka
(viz Jan 19,36). Ježíšovy kosti nebyly zlámány v souvislosti se SZ (Ex. 12,46;
Num, 9,12).
II.
Eschatologické dílo Ježíše Krista
Velekněz
je Ježíšovo jméno, které se objevuje až po jeho smrti. Titul Velekněz je jediný
z titulů, který zahrnuje všechna tři stadia Ježíšova života. Pramenem k titulu
Velekněz je epištola k Židům která v kapitole 7 definuje Ježíše Krista jako
pravého Velekněze. Předobraz Velekněze nalézá v Melchisedechovi (viz Gen.
14,17-20, Žalm 110 – případ z historie patriarchů, Melchisedek jako prototyp Mesiáše). Velekněz naplňuje
úlohu Prostředníka (Žid. 8,6, 9.15 a 12,24, Tim. 2,4-6)) a z hlediska Ježíšova
pozemského života se pojem Velekněz spojuje s pojmem Služebník a Syn člověka.
Christologie „Velekněze“ nehovoří jen o božském, ale i lidském charakteru
Ježíše Krista. Prostřednictví je lidské dílo a je to čin vtělení. Božství a
lidství je stejně zastoupeno. Titul Velekněz zahrnuje celý historický život
Ježíšův. Jeho eschatologické dílo jako Ježíše -Velekněze je vysloveno v Žid. 9,28. Podstata pojmu Mesiáš má eschatologickou
povahu už v počátcích. Pro výjimečné místo, které zaujímá, vytváří další pojmy,
které s ním souvisejí. Eschatologická funkce Mesiáše je funkcí pozemskou a to
je důvod židovského očekávání, nadějí. V
poexilní době se tato myšlenka objevuje znovu.
Tituly „Syn Davidův“ (Luk. 1,32-33, Luk. 2,4) a „Král“ (Skut. 2,30-31)
vycházejí z naplnění úřadu izraelského krále, viz též Řím. 1,3), Mar. 12,35 –
37 a 3,33). Titul Spasitel je patrný v 1. Jan 5 a pak ve všech hlásání Božího
království. Titul Syn Boží není totožný s titulem Mesiáš. Tento titul si Ježíš
dal sám, protože žádný židovský mesiášský text nenazývá Mesiáše tímto titulem.
K tomu však z Nového zákona: Mat. 13,32. Ježíš tímto titulem vyjadřuje
výjimečnou a jedinečnou jednotu s Otcem – k tomu i Mat. 11,27.
III.
Aktuální dílo Ježíše Krista a Ježíšovy tituly
Zřejmě
titul Kyrios obdržel Ježíš později, podle všeho mimo prvotní sbor. Oslavený Ježíš je středem bohoslužby od
prvních dob. Vzkříšený Ježíš Kristus je Pánem církve a tím celého světa. Ve
Večeři Páně se projevuje jako neviditelná hlava. Církev očekává jeho návrat.
Nejstarší slovo, které známe, zní, „Maranatha“ – Pán přichází. Pán přichází do našeho
společenství, co našeho sboru shromážděného kolem večeře. U Pavla je zmínka v
1. Kor. Kap. 10 – 11, 12,3, Řím. 10,9, Filip 2,9 – 11. Kyrios je obsažen v
apoštolském vyznání. Katechismus se zmiňuje o Ježíši Kristu jako o Soudci v §
679, v § 1059,v § 1051 a v § 682. Pojem Logos označuje vztah mezi Kristem a
Bohem a otázku preexistence Kristovy. U stoiků je to v jsoucnu od počátku
tkvící (imanetní) rozum. U Platóna je to jedna idea ze světa idejí – ze světa
realit. U Filóna pak pojem znamená jednající božstvo. Zatímco u Filóna jde o gnostickou spekulaci,
u Jana o teologickou spekulaci.
Svůj
vnitřní život, v období zralosti, jsem spojila se studiem teologie a
s úsilím o duchovní vývoj. Pochopila jsem, že systematická teologie je pro
mne sice velkým úskalím, ale současně i užitečným duchovním zápasem se sebou
samotnou. Vybrané téma mi pomáhá k hlubšímu vstupu do tajemství Kristova
života a promýšlení jeho působení i v mém nitru, spojuji s tématem
svůj modlitební řád i kontemplaci. Děkuji za příležitost si prohloubit znalosti
a duchovní vědomí.
Použitá literatura i doporučená
literatura:
Cullman, O.
Christologie Nového zákona. Praha: Kalich, 1976. Překl. Luděk Brož. 117s.
Pospíšil, C. V.
Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel. 4.vyd. Praha: Krystal OP: Kostelní
Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. 462 s. ISBN 978-80-87183-21-2
Müller, G. L.
Dogmatika pro studium i pastoraci. Překl. Jan Frei. Kostelní Vydří:
Karmelitánské nakladatelství, 2010. 888s. ISBN 978-7195 -239-6
Jeruzalémská
Bible. Písmo svaté vydané jeruzalémskou biblickou školou. Kostelní Vydří:
Karmelitánské nakladatelství. 2009. 2227 s.
ISBN 978-80-7195-289-1
Katechismus
Katolické církve. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2002. 760 s.
ISBN 80-7192-473-3
Dei verbum.
Dostupné z:
http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_cs.html. Cit. [2015-03-14]