pátek 23. října 2015

Historický Ježíš část 1. Pátrání po historickém Ježíši



Bádání o historickém Ježíši  je jen jedním rozměrem výkladu Ježíšovy osobnosti a jeho působení v dějinách, v kultuře, a že prakticky veškerý zájem o Ježíše vybudilo jeho církevní působení. Jak oba pojmy nelze směšovat, tak je ani nelze oddělit. Gerhard Ebeling formuloval teologickou vizi bádání tak, že pojal jeho hermeneutický klíč k církevní christologii.

Povelikonoční doba


Jednotlivé skupiny Ježíšových stoupenců vyjadřovaly Ježíšův význam různým způsobem, a proto, to byl ten důvod, nastala potřeba definovat zpětnou vazbu křesťanského zvěstování; k tomu: 1J 4,2 a J 7). Čtenáři se vyzývají výroky pronesené křesťanskými proroky s duchovním zaujetím. Vyznáváte Ježíše přišlého v těle, tedy Ježíše, který je nám dostupný prostřednictvím lidské paměti?

V druhé polovině 1. století se objevily texty, které se vracely zpět k pozemskému Ježíši, ty chápeme jako literární evangelia, které církev začala používat liturgicky a kanonizovala je, bylo největším důkazem, že se hledala zpětná vazba různých duchovních projevů.

O co jde v bádání o historickém Ježíšovi?


Nástrojem vzpomínky je kritická historická práce. Využívá současné nástroje a intelektuální postupy k odlišení vzpomínky od iluze.

Ježíšova postava je příliš vlivná


Ježíšova je nejen příliš vlivná, ale také aktuální, než aby se dalo v ní bádat nezaujatě. Je postavou všelidsky významnou, že nelze si odpustit úvahy o nových výkladech.   


Ježíš a církev


Ježíš není závislý na církvi, ale je tomu naopak. Ježíšovo působení daleko přesahuje hranice církve.


Pramen Q


Každý historický výzkum musí být založený na výpovědi nejméně dvou nezávislých svědků. I výzkum, o kterém zde hovoříme musí vycházet ze spolehlivých textů, většinou z dublet, s nimiž se setkáváme v Markově evangeliu a v prameni Q.



Tabulka 1
Látka obvykle přisuzovaná prameni Q

Matouš
Lukáš
Obsah
3,7b-12
3,7-9,16-17
Jan Křtitel: varování, zaslíbení toho, který přichází
4,2b-11a
4,2-13
Satan třikrát pokouší Ježíše (nestejné pořadí)
5,3.6.4.11-12
6,20b-23
blahoslavenství (rozdílné pořadí a znění)
5,44.39b-40.42
6,27-30
láska k nepřátelům; nastavit druhou tvář; dát plášť; dát těm, kdo prosí
7,12
6,31
co chcete, aby jiní dělali vám, dělejte vy jim
5,46-47.45.48
6,32-33.35b-36
milujte víc než jenom ty, kteří milují vás; buďte milosrdní, jako je milosrdný Otec
7,1-2
6,37a,38c
nesuďte a nebudete souzeni; míra, kterou měříte, bude naměřena vám
15,14; 10,24-25a
6,39-40
může slepý vést slepého?; učedník není víc než učitel
7,3-5
6,41-42
tříska v oku bratra, trám ve vlastním oku
7,16-20 (12,33-35)
6,43-45
dobrý strom nedává špatné ovoce; nesklízejí se fíky z trní
7,21.24-27
6,46-49
říkáte mi “ Pane, Pane“ a nečiníte, co vám říkám; slyšet má slova a činit je
8,5a-10.13
7,1-2.6b-10
setník z Kafarnaa prosí o pomoc pro nemocného služebníka, podivuhodná víra
11,2-11
7,18-28
učedníci Jana Křtitele; poselství pro něho; chvála na Jana Křt., že je víc než prorok
11,16-19
7,31-35
Jan Křtitel ani Ježíš nenašli oblibu u tohoto pokolení
8,19-22
9,57-60
Syn člověka nemá, kde by hlavu složil; kdo ho chce následovat, má nechat mrtvé, ať pochovávají své mrtvé
9,37-38; 10,7-16
10,2-12;
hojná žeň, málo dělníků; pokyny pro misijní cestu
11,21-23; 10,40
10,13-16
běda Chorazinu a Betsaidě; kdo slyší vás, slyší mě
11,25-27; 13,16-17
10,21-24
velebení Otce za zjevení maličkým; všechno je dáno Synu, který jediný zná Otce; blahoslavené oči, které vidí, co vy vidíte
6,9-13
11,2-4
modlitba Páně (rozdílné formy – u Mt delší)
7,7-11
11,9-13
proste a bude vám dáno; jestliže vy dáváte dobré dary, čím spíše Otec
12,22-30
11,14-15.17-23
vyhánění démonu Belzebulem; silný muž střeží svůj palác; kdo není se mnou je proti mně
12,43-45
11,24-26
nečistý duch vyjde, bloudí a přivede sedm jiných, horších
12,38-42
11,29-32
toto pokolení hledá znamení; znamení Jonášovo; lidé z Ninive a královna z jihu budou soudit
5,15; 6,22-23
11,33-35
lampa se nestaví pod nádobu; oko je světlem těla, je li špatné, tělo je ve tmě
23,25-26.23.6-7a.27
11,39-44
farizeové očišťují nádoby zvenčí; běda pro nedůslednost v desátcích a hledání prvního místa
23,4.29-31
11,46-48
běda zákoníků, neboť zatěžují lidi neúnosnými břemeny a stavějí pomníky prorokům
23,34-36.13
11,49-52
pravím/Boží moudrost praví: Pošlu proroky, kteří budou pronásledováni; běda zákoníkům
10.26-33; 12,32
12,2-10
všechno skryté bude zjeveno; nebojte se těch, kteří zabíjejí tělo; kdo se ke mně přizná… před Bohem
10,19-20
12,11-12
učedníci předváděni do synagóg – pomoc Ducha svatého
6,25-33
12,22-31
nestarejte se úzkostlivě o tělo; pohleďte na polní lilie; Otec ví, co potřebujete
6,19-21
12,33-34
ne poklady na zemi, ale v nebi
Matouš
Lukáš
Obsah
24,43-44.45-51
12,39-40.42-46
pán domu a zloděj; věrný služebník se připravuje na pánův příchod
10,34-36
12,51-53
nepřinesl jsme pokoj, ale meč; rozdělení rodiny
16,2-3
12,54-56
schopnost vykládat znamení v přírodě by měla vést ke schopnost vykládat znamení přítomnosti
5,25-26
12,58-59
usmiř se dřív, než dojdeš k soudu
13,31-33
13,18-21
království Boží/nebeské: jako vzrostlé hořčičné seménko; jako kvas, který žena vmísila do mouky
7,13-14.22-23; 8,11-12
13,23-29
úzká brána, jíž nemnozí vcházejí; pán domu, který odmítá ty, kdo klepají na dveře; pohané přicházejí ze všech stran do království nebeského/Božího
23,37-39
13,34-35
Jerusalém, který zabíjí proroky, musí dobrořečit tomu, který přichází v Pánově jménu
22,2-10
14,16-24
království nebeské/Boží: velká hostina, pozvaní se omlouvají, jsou pozváni jiní
10,37-38
14,26-27
kdokoli přichází, musí dát přednost Ježíši před svou rodinou a nést kříž
5,13
14,34-35
neužitečnost soli, která ztratí chuť
18,12-14
15,4-7
člověk, který nechá 99 ovcí a jde hledat jednu ztracenou
6,24
16,13
nelze sloužit dvěma pánům
11,12-13; 5,18.32
16,16-18
Zákona proroci až do Jana Kř.; ani jediná čárka ze Zákona nepomine; rozvést se se ženou a oženit se s jinou je cizoložství
18,7.15.21-22
17,1.3b-4
běda pokušitelům; odpusť bratru, který se proti tobě prohřeší; Petr: jak často odpouštět
17,20
17,6
kdybyste měli víru jako hořčičné zrnko, pohnuli byste horou
24,26-28
17,23-24.37
znamení příchodu Syna člověka
24,37-39
17,26-27.30
jako bylo za dnů Noe, tak bude i za dnů Syna člověka
10,39
17,33
kdo by se snažil svůj život zachovat, ztratí jej; kdo jej ztratí, zachová jej
24,40-41
17,34-35
té noci bude jeden ze dvou vzat a druhý ponechán
25,14-30
19,12-27
podobenství o hřivnách/talentech
19,28
22,38.30
Ježíšovi následovníci budou sedět na trůnech a soudit dvanáct kmenů Israele

Podle: R.E. Brown, An Introduction to the New Testament, Doubleday, New York 1997, ss. 118-119.

Pokračování

Kapitoly Historický Ježíš jsou inspirovány dílem, přednáškami a literaturou prof. Petra Pokorného https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Pokorn%C3%BD_(teolog))




Žádné komentáře:

Okomentovat