Bádání o historickém Ježíši je jen jedním rozměrem výkladu Ježíšovy osobnosti
a jeho působení v dějinách, v kultuře, a že prakticky veškerý zájem o
Ježíše vybudilo jeho církevní působení. Jak oba pojmy nelze směšovat, tak je
ani nelze oddělit. Gerhard Ebeling formuloval teologickou vizi bádání tak, že
pojal jeho hermeneutický klíč k církevní christologii.
Povelikonoční doba
Jednotlivé skupiny Ježíšových stoupenců vyjadřovaly Ježíšův význam různým způsobem, a proto, to byl ten důvod, nastala potřeba definovat zpětnou vazbu křesťanského zvěstování; k tomu: 1J 4,2 a J 7). Čtenáři se vyzývají výroky pronesené křesťanskými proroky s duchovním zaujetím. Vyznáváte Ježíše přišlého v těle, tedy Ježíše, který je nám dostupný prostřednictvím lidské paměti?
V druhé polovině 1. století se objevily texty,
které se vracely zpět k pozemskému Ježíši, ty chápeme jako literární
evangelia, které církev začala používat liturgicky a kanonizovala je, bylo
největším důkazem, že se hledala zpětná vazba různých duchovních projevů.
O co jde v bádání o historickém Ježíšovi?
Nástrojem vzpomínky je kritická historická práce. Využívá současné nástroje a intelektuální postupy k odlišení vzpomínky od iluze.
Ježíšova postava je příliš vlivná
Ježíšova je nejen příliš vlivná, ale také aktuální, než aby se dalo v ní bádat nezaujatě. Je postavou všelidsky významnou, že nelze si odpustit úvahy o nových výkladech.
Ježíš a církev
Ježíš není závislý na církvi, ale je tomu naopak. Ježíšovo působení daleko přesahuje hranice církve.
Pramen Q
Každý historický výzkum musí být založený na výpovědi nejméně dvou nezávislých svědků. I výzkum, o kterém zde hovoříme musí vycházet ze spolehlivých textů, většinou z dublet, s nimiž se setkáváme v Markově evangeliu a v prameni Q.
Tabulka
1
Látka obvykle přisuzovaná prameni Q
Matouš
|
Lukáš
|
Obsah
|
3,7b-12
|
3,7-9,16-17
|
Jan Křtitel: varování, zaslíbení toho, který
přichází
|
4,2b-11a
|
4,2-13
|
Satan třikrát pokouší Ježíše (nestejné pořadí)
|
5,3.6.4.11-12
|
6,20b-23
|
blahoslavenství (rozdílné pořadí a znění)
|
5,44.39b-40.42
|
6,27-30
|
láska k nepřátelům; nastavit druhou tvář; dát
plášť; dát těm, kdo prosí
|
7,12
|
6,31
|
co chcete, aby jiní dělali vám, dělejte vy jim
|
5,46-47.45.48
|
6,32-33.35b-36
|
milujte víc než jenom ty, kteří milují vás; buďte
milosrdní, jako je milosrdný Otec
|
7,1-2
|
6,37a,38c
|
nesuďte a nebudete souzeni; míra, kterou měříte,
bude naměřena vám
|
15,14; 10,24-25a
|
6,39-40
|
může slepý vést slepého?; učedník není víc než
učitel
|
7,3-5
|
6,41-42
|
tříska v oku bratra, trám ve vlastním oku
|
7,16-20 (12,33-35)
|
6,43-45
|
dobrý strom nedává špatné ovoce; nesklízejí se fíky
z trní
|
7,21.24-27
|
6,46-49
|
říkáte mi “ Pane, Pane“ a nečiníte, co vám říkám;
slyšet má slova a činit je
|
8,5a-10.13
|
7,1-2.6b-10
|
setník z Kafarnaa prosí o pomoc pro nemocného
služebníka, podivuhodná víra
|
11,2-11
|
7,18-28
|
učedníci Jana Křtitele; poselství pro něho; chvála
na Jana Křt., že je víc než prorok
|
11,16-19
|
7,31-35
|
Jan Křtitel ani Ježíš nenašli oblibu u tohoto
pokolení
|
8,19-22
|
9,57-60
|
Syn člověka nemá, kde by hlavu složil; kdo ho chce
následovat, má nechat mrtvé, ať pochovávají své mrtvé
|
9,37-38; 10,7-16
|
10,2-12;
|
hojná žeň, málo dělníků; pokyny pro misijní cestu
|
11,21-23; 10,40
|
10,13-16
|
běda Chorazinu a Betsaidě; kdo slyší vás, slyší mě
|
11,25-27; 13,16-17
|
10,21-24
|
velebení Otce za zjevení maličkým; všechno je dáno
Synu, který jediný zná Otce; blahoslavené oči, které vidí, co vy vidíte
|
6,9-13
|
11,2-4
|
modlitba Páně (rozdílné formy – u Mt delší)
|
7,7-11
|
11,9-13
|
proste a bude vám dáno; jestliže vy dáváte dobré
dary, čím spíše Otec
|
12,22-30
|
11,14-15.17-23
|
vyhánění démonu Belzebulem; silný muž střeží svůj
palác; kdo není se mnou je proti mně
|
12,43-45
|
11,24-26
|
nečistý duch vyjde, bloudí a přivede sedm jiných,
horších
|
12,38-42
|
11,29-32
|
toto pokolení hledá znamení; znamení Jonášovo; lidé
z Ninive a královna z jihu budou soudit
|
5,15; 6,22-23
|
11,33-35
|
lampa se nestaví pod nádobu; oko je světlem těla, je
li špatné, tělo je ve tmě
|
23,25-26.23.6-7a.27
|
11,39-44
|
farizeové očišťují nádoby zvenčí; běda pro
nedůslednost v desátcích a hledání prvního místa
|
23,4.29-31
|
11,46-48
|
běda zákoníků, neboť zatěžují lidi neúnosnými
břemeny a stavějí pomníky prorokům
|
23,34-36.13
|
11,49-52
|
pravím/Boží moudrost praví: Pošlu proroky, kteří
budou pronásledováni; běda zákoníkům
|
10.26-33; 12,32
|
12,2-10
|
všechno skryté bude zjeveno; nebojte se těch, kteří
zabíjejí tělo; kdo se ke mně přizná… před Bohem
|
10,19-20
|
12,11-12
|
učedníci předváděni do synagóg – pomoc Ducha svatého
|
6,25-33
|
12,22-31
|
nestarejte se úzkostlivě o tělo; pohleďte na polní
lilie; Otec ví, co potřebujete
|
6,19-21
|
12,33-34
|
ne poklady na zemi, ale v nebi
|
Matouš
|
Lukáš
|
Obsah
|
24,43-44.45-51
|
12,39-40.42-46
|
pán domu a zloděj; věrný služebník se připravuje na
pánův příchod
|
10,34-36
|
12,51-53
|
nepřinesl jsme pokoj, ale meč; rozdělení rodiny
|
16,2-3
|
12,54-56
|
schopnost vykládat znamení v přírodě by měla
vést ke schopnost vykládat znamení přítomnosti
|
5,25-26
|
12,58-59
|
usmiř se dřív, než dojdeš k soudu
|
13,31-33
|
13,18-21
|
království Boží/nebeské: jako vzrostlé hořčičné
seménko; jako kvas, který žena vmísila do mouky
|
7,13-14.22-23; 8,11-12
|
13,23-29
|
úzká brána, jíž nemnozí vcházejí; pán domu,
který odmítá ty, kdo klepají na dveře; pohané přicházejí ze všech stran do
království nebeského/Božího
|
23,37-39
|
13,34-35
|
Jerusalém, který zabíjí proroky, musí dobrořečit
tomu, který přichází v Pánově jménu
|
22,2-10
|
14,16-24
|
království nebeské/Boží: velká hostina, pozvaní se
omlouvají, jsou pozváni jiní
|
10,37-38
|
14,26-27
|
kdokoli přichází, musí dát přednost Ježíši před svou
rodinou a nést kříž
|
5,13
|
14,34-35
|
neužitečnost soli, která ztratí chuť
|
18,12-14
|
15,4-7
|
člověk, který nechá 99 ovcí a jde hledat jednu
ztracenou
|
6,24
|
16,13
|
nelze sloužit dvěma pánům
|
11,12-13; 5,18.32
|
16,16-18
|
Zákona proroci až do Jana Kř.; ani jediná čárka ze
Zákona nepomine; rozvést se se ženou a oženit se s jinou je cizoložství
|
18,7.15.21-22
|
17,1.3b-4
|
běda pokušitelům; odpusť bratru, který se proti tobě
prohřeší; Petr: jak často odpouštět
|
17,20
|
17,6
|
kdybyste měli víru jako hořčičné zrnko, pohnuli
byste horou
|
24,26-28
|
17,23-24.37
|
znamení příchodu Syna člověka
|
24,37-39
|
17,26-27.30
|
jako bylo za dnů Noe, tak bude i za dnů Syna člověka
|
10,39
|
17,33
|
kdo by se snažil svůj život zachovat, ztratí jej;
kdo jej ztratí, zachová jej
|
24,40-41
|
17,34-35
|
té noci bude jeden ze dvou vzat a druhý ponechán
|
25,14-30
|
19,12-27
|
podobenství o hřivnách/talentech
|
19,28
|
22,38.30
|
Ježíšovi následovníci budou sedět na trůnech a
soudit dvanáct kmenů Israele
|
Podle: R.E. Brown, An Introduction
to the New Testament, Doubleday, New York 1997, ss. 118-119.
Kapitoly Historický Ježíš jsou inspirovány dílem, přednáškami a literaturou prof. Petra Pokorného https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Pokorn%C3%BD_(teolog))
Žádné komentáře:
Okomentovat