středa 28. října 2015

Historický Ježíš: část 3 Jeho poslání a učení









Klíčovým bodem Ježíšova učení bylo „království Boží“. Nestavěl na morálních apelech, Jeho blahoslavenství jsou ve své nejtypičtější podobě dochovaná v L 6,20 – 21 výlučně zaslíbením. Druhý krok jeho učení vychází z toho, že chudí mají důvod nenávidět bohaté. Nenávist však vnitřně rozkládá hnutí chudých a jen zvyšuje jejich odcizení. Proto Ježíš spojuje bezpodmínečné zaslíbení chudým z výzvou k milování nepřátel (L 6,27 par.) Láska ve smyslu agapé (jeho pojetí) není žádný sentiment umožňuje jednat s nepřítelem věcně a distancovat se od jeho jednání, ale je motivována hlouběji, než pouhý cit. Jde o to, přát nepříteli podíl na královstvím Božím, které je zaslíbeno slabším.

Ti se v eschatologické perspektivě  dostávají na vítěznou stranu a tím, že svůj vztah k nepřátelům formují z tohoto hlediska, nemohou nic ztratit.

Dosah souvztažnosti mezi blahoslavenstvím chudých a výzvou k milování nepřátel nebyl dosud doceněn. Vychází už toho, že viníci jsou sami  obětmi a je možné, ano nutné, oddělit špatného člověka od zla, které ho ovládá a které on sám stále rozmnožuje.
To je smyslem odpuštění, které Ježíš zvěstoval v Božím jménu (Mk 2,5.7 parr L 7,47n). 

Odpuštění nezbavuje člověka povinnosti nedělat špatné věci a odpouštějící se musí snažit také zabránit druhým v konání zlého, nicméně motivace a s ní i východisko dalších úvah a akcí je odlišné,.
Analyzujeme-li ježíšovské tradice jako celek, zjistíme analogickou strukturu v Ježíšových exorcismech. Posedlí jsou osvobozeni od zlých duchů. Kteří je ovládali (Mt 17,18 aj.). Hříšník je ve stejném postavení jako nemocný a jeho vymanění ze zlé moci tím, že je mu odpuštěno, předjímá „království Boží“ (Mt 12?28par). Ježíš nedělil lidi na dobré a zlé, ale na ovládané zlými silami a osvobozované.

Problém, že Ježíš očekával příchod království Božího v jeho plnosti jako dějinně blízkou událost, podle Mt 10,23 snad v několika měsících. Toto očekávání se nesplnilo.
Tematizace tohoto pochybení je předpokladem k tomu, abychom Ježíšovi porozuměli. Je důležité, abychom si to uvědomili.
Čím bychom mohli Ježíšův omyl relativizovat – tím, že apokalyptický projekt nebyl jediným rámcem, v němž vyjadřoval své poselství světu. Často argumentoval i Stvořitelským řádem, odvolával se na nebeského otce, který dává slunce i déšť spravedlivým i nespravedlivým (Mt 5,45).

Časový a kosmický rozměr rozměr Ježíšova pojetí království Božího nelze z ježíšovských tradic vymazat. Království Boží předjímal ve svých symbolických činech i ve svých podobenstvích. Nebyla jen ilustrací jeho učení, ale v jeho pojetí byla součástí nové skutečnosti, způsobem, jímž „království Boží“ vstupovalo do dějin. Část důrazu se z budoucnosti přesunula na přítomnost. Tam, kde Ježíš mluví, že se v ježíšovské tradici mluví o tom, že království Boží se přiblížilo (Mt 4,17), je budoucí rozměr stále zřetelný, kde se mluví o tom, že nás zastihlo (Mt 12,28par Q- vystupuje do popředí přítomný rozměr.

Závažný argument, který relativizuje Ježíšovo blízké očekávání viditelné proměny světa, se opírá o pozorování, že blízké očekávání vyvrcholilo po jeho smrti., když byl význam nejúspěšněji vyjadřován pojmy, které hrály roli v apokalyptice, zejména obrazem vzkříšení, jež patřilo k apokalyptickému obrazu konce tohoto věku.




Žádné komentáře:

Okomentovat