Celé dějiny spásy nejsou ničím jiným, než dějinami různých cest a prostředků. kterými jediný pravý Bůh: OTEC, SYN A DUCH SVATÝ, SE ZJEVUJE, SMIŘUJE, SPOJUJE SE SEBOU LIDI, KTEŘÍ SE ODVRACEJÍ OD HŘÍCHU. (KKC č. 234)
Starý zákon, jak vidíme v následující tabulce mluví o Bohu, který je nekonečný, ničím neomazený, věčný, a tedy neproměnný.
Boží transcendence vůči světu je nezávislostí, svobodou stvořitele vůči jeho stvořenému dílu. Bůh může existovat bez světa, ale svět nemůže existovat bez něho.
Starý zákon
Nm 23,19
|
19Bůh
není člověk, aby lhal,
není
lidský syn, aby litoval.
Promluví
snad, a nedodrží to,
řekne
snad něco, a nesplní?
|
Sam 15,26
|
26„Nevrátím se s
tebou,“ odpověděl mu Samuel. „Protože jsi odmítl Hospodinovo slovo, i
Hospodin odmítl tebe. Nebudeš králem Izraele.“
|
IZ 40,22
|
22On
se nad obzorem na trůn usadil,
obyvatelé
země jsou pro něj kobylky.
On
prostírá nebe jako baldachýn,
roztahuje
je jako stan k bydlení.
|
IZ 41,4
|
4Kdo
to způsobil a učinil?
Kdo
od počátku volá lidská pokolení?
Já
Hospodin, ten první,
já
budu tentýž i na konci!
|
IZ 44,6
|
6Toto
praví Hospodin,
král
a vykupitel Izraele, Hospodin zástupů:
Já
jsem první a já jsem poslední,
kromě
mě není žádný Bůh.
|
IZ 66,1-2
|
1Toto
praví Hospodin:
Nebe
je můj trůn,
zemi
mám u nohou jako podnožku.
Kde
mi to chcete stavět dům?
Kde
má být místo, kde bych spočinul?
2Vždyť
jsem to všechno svou rukou učinil,
a
tak všechno vzniklo, praví Hospodin.
Všímám
si ale ztrápených
a
v duchu zkroušených,
kteří
se chvějí před slovem mým.
|
Mal 3,6
|
6Já
Hospodin se neměním – proto jste, synové Jákobovi, nebyli zničeni.
|
Žl 90,2
|
2 Než se hory zrodily, než vznikl svět a
země, od věků na věky jsi ty, Bože.
|
Žl 102,26-28
|
26 Dávno jsi založil zemi, i nebesa jsou dílo
tvých rukou. 27 Ta zaniknou, a ty budeš trvat, všechno zvetší jako roucho,
vyměníš je jako šat a vše se změní. 28 Ale ty jsi stále týž a bez konce jsou
tvoje léta.
|
Boží vztahovost navenek
Projevování Boží transcedence vůči stvořenému světu Ve Starém zákoně
projevuje se mnoha způsoby:
- svatý (oddělenost od profánního), oddělenost Boha od světa ši jeho přesažnost vůči světu jako základ Boží posvátnosti. V teologii Stvoření v níž Hospodin jedná zcela svrchovaně, svobodně svým stvořitelským slovem (Gn1). Rovněž Boží všemohoucnost má mnoho společného s jeho transcendencí vůči stvoření. Také, Hospodin jedná a projevuje se ve světě zásadně vždy skrze prostředníky. Hořící keř ve 3. kapitole knihy Exodus je Boží posel - anděl, jehož prostřednictvím Hospodin promlouvá k Mojžíšovi (Ex 3.2). Totéž do jisté míry platí o Božím slově, o Božím duchu, co Božé moudrosti, jak je známe ze Starého zákona.
Soteriologický význam Boží transcendence
Pravá transcendence Boha vůči světu musí být nevyhnutelně provázena učením o možnosti svobodného působení Boha ve světě, o určité přítomnosti Boha ve stvoření, o určité imanenci Boha vzhledem k jeho dílu navenek.
Výsostná logičnost trinitárního tajemství
Hospodin je jediný, nicméně není sám, neboť jedině za tohoto předpokladu v něm může být skutečná plnost života, není sám, neboť jedině za tohoto předpokladu v něm m§ůže být skutečná plnost života, Stejné pozadí by mohly mít vároky Boha, který sám v sobě rozlouvá, jako by byl větším počtem debatujících a rozhodujících osob .
Gn
1,26
|
26 I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším
obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským
ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po
zemi.“
|
|
|
Gn
3,22
|
22 I řekl Hospodin Bůh: „Teď je člověk jako
jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života,
jedl a byl živ navěky.“
|
|
|
Gn
22,7
|
7 Tu Izák svého otce Abrahama oslovil:
„Otče!“ Ten odvětil: „Copak, můj synu?“ Izák se otázal: „Hle, oheň a dříví je
zde. Kde však je beránek k zápalné oběti?“
|
|
|
Iz
6,8
|
8 Vtom jsem uslyšel hlas Panovníka: „Koho
pošlu a kdo nám půjde?“ I řekl jsem: „Hle, zde jsem, pošli mne!“
|
Jestliže je Bůh tak bytostně meziosobně vztahový "navenek", jak by mohl být sám v soběnevztahový? Pokud by byl Bůh smlouvy věčnou samotou,triktní vnitřní mologičmností, pak by mu stvořenípřidávalo novou kvalitu meziosobní vztahovosti, a proto by nemohl být opravdu na světě nezávislý a vůči světu zcela svobodný.
Žádné komentáře:
Okomentovat