úterý 8. prosince 2015

O Boží neproměnnosti



Celé dějiny spásy nejsou ničím jiným, než dějinami různých cest a prostředků. kterými jediný pravý Bůh: OTEC, SYN A DUCH SVATÝ, SE ZJEVUJE, SMIŘUJE, SPOJUJE SE SEBOU LIDI, KTEŘÍ SE ODVRACEJÍ OD HŘÍCHU. (KKC č. 234)

Starý zákon, jak vidíme v následující tabulce mluví o Bohu, který je nekonečný, ničím neomazený, věčný, a tedy neproměnný.
Boží transcendence vůči světu je nezávislostí, svobodou stvořitele vůči jeho stvořenému dílu. Bůh může existovat bez světa, ale svět nemůže existovat bez něho.

 Starý zákon

 Citát
 Plná citace
Nm 23,19
19Bůh není člověk, aby lhal,
není lidský syn, aby litoval.
Promluví snad, a nedodrží to,
řekne snad něco, a nesplní?


Sam 15,26
26„Nevrátím se s tebou,“ odpověděl mu Samuel. „Protože jsi odmítl Hospodinovo slovo, i Hospodin odmítl tebe. Nebudeš králem Izraele.“


IZ 40,22
22On se nad obzorem na trůn usadil,
obyvatelé země jsou pro něj kobylky.
On prostírá nebe jako baldachýn,
roztahuje je jako stan k bydlení.


IZ 41,4
4Kdo to způsobil a učinil?
Kdo od počátku volá lidská pokolení?
Já Hospodin, ten první,
já budu tentýž i na konci!


IZ 44,6
6Toto praví Hospodin,
král a vykupitel Izraele, Hospodin zástupů:
Já jsem první a já jsem poslední,
kromě mě není žádný Bůh.


IZ 66,1-2
1Toto praví Hospodin:
Nebe je můj trůn,
zemi mám u nohou jako podnožku.
Kde mi to chcete stavět dům?
Kde má být místo, kde bych spočinul?
2Vždyť jsem to všechno svou rukou učinil,
a tak všechno vzniklo, praví Hospodin.
Všímám si ale ztrápených
a v duchu zkroušených,
kteří se chvějí před slovem mým.


Mal 3,6
6Já Hospodin se neměním – proto jste, synové Jákobovi, nebyli zničeni.


Žl 90,2
2  Než se hory zrodily, než vznikl svět a země, od věků na věky jsi ty, Bože.


Žl 102,26-28
26  Dávno jsi založil zemi, i nebesa jsou dílo tvých rukou. 27 Ta zaniknou, a ty budeš trvat, všechno zvetší jako roucho, vyměníš je jako šat a vše se změní. 28 Ale ty jsi stále týž a bez konce jsou tvoje léta.

Tab.1

Boží vztahovost navenek

Ve Starém zákoně se uvádějí dvě skutečnosti - o Boží vztahovosti navenek, což je specifický rys svovody Boha vůči světu a následně i ve světě a druhou skutečností je Boží transcendence vůči světu. Pravá transedence vyžaduje nejen nadřazenost nad světem a nezávislost  na světě. ale také to, že Bůh je osobou, protože pouze a výhradně osoní byté může být opravdu svobodného a nadřazené sobonímu tvoru. 

Projevování Boží transcedence vůči stvořenému světu Ve Starém zákoně

projevuje se mnoha způsoby:
- svatý (oddělenost od profánního), oddělenost Boha od světa ši jeho přesažnost vůči světu  jako základ Boží posvátnosti. V teologii Stvoření  v níž Hospodin jedná zcela svrchovaně, svobodně svým stvořitelským slovem (Gn1). Rovněž Boží všemohoucnost má mnoho společného s jeho transcendencí vůči stvoření. Také, Hospodin jedná a projevuje se ve světě zásadně vždy skrze prostředníky. Hořící keř ve 3. kapitole knihy Exodus je Boží posel - anděl, jehož prostřednictvím Hospodin promlouvá k Mojžíšovi (Ex 3.2). Totéž do jisté míry platí o Božím slově, o Božím duchu, co Božé moudrosti, jak je známe ze Starého zákona.

Soteriologický význam Boží transcendence

Pravá transcendence Boha vůči světu musí být nevyhnutelně provázena učením o možnosti svobodného působení Boha ve světě, o určité přítomnosti Boha ve stvoření, o určité imanenci Boha vzhledem k jeho dílu navenek. 

Výsostná logičnost trinitárního tajemství

Hospodin je jediný, nicméně není sám, neboť jedině za tohoto předpokladu v něm může být skutečná plnost života, není sám, neboť jedině za tohoto předpokladu v něm m§ůže být skutečná plnost života, Stejné pozadí by mohly mít vároky Boha, který sám v sobě rozlouvá, jako by byl větším počtem debatujících a rozhodujících osob .


Gn 1,26
26  I řekl Bůh: „Učiňme člověka, aby byl naším obrazem podle naší podoby. Ať lidé panují nad mořskými rybami a nad nebeským ptactvem, nad zvířaty a nad celou zemí i nad každým plazem plazícím se po zemi.“


Gn 3,22
22  I řekl Hospodin Bůh: „Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky.“


Gn 22,7
7  Tu Izák svého otce Abrahama oslovil: „Otče!“ Ten odvětil: „Copak, můj synu?“ Izák se otázal: „Hle, oheň a dříví je zde. Kde však je beránek k zápalné oběti?“


Iz 6,8
8  Vtom jsem uslyšel hlas Panovníka: „Koho pošlu a kdo nám půjde?“ I řekl jsem: „Hle, zde jsem, pošli mne!“

Jestliže je Bůh tak bytostně meziosobně vztahový "navenek", jak by mohl být sám v soběnevztahový? Pokud by byl Bůh smlouvy věčnou samotou,triktní vnitřní mologičmností, pak by mu stvořenípřidávalo novou kvalitu meziosobní vztahovosti, a proto by nemohl být opravdu na světě nezávislý a vůči světu zcela svobodný.

















Žádné komentáře:

Okomentovat