pátek 23. října 2015

Rozsévač a semeno: část 2



Půda podél cesty



Podobenství o rozsévači hovoří hlavně o vlivu půdy na vzrůst semene. "Neprospěje vám, když budete kritizovat mé dílo nebo podléhat zklamání, že mé dílo neodpovídá vašim představám. Pro vás je nejdůležitější  otázkou: Jak se zachováte k mému poselství? Váš věčný osud závisí na tom, zdali poselství přijmete nebo zavrhnete."

Když Pán Ježíš vysvětloval, co představuje semeno zaseté podél cesty, řekl: "Pokaždé, když někdo slyší slovo o království a nechápe, přichází ten zlý a vyrve, co bylo zaseto do jeho srdce; to je ten, u koho se zaselo podél cesty" (Mat 13,19). Semeno zaseté podél cesty představuje Boží slovo, které padne do srdce nepozorného posluchače. Srdce toho člověka se podobá tvrdé cestě udusané nohama lidí a zvířat, které se stalo pohodlnou cestou, vhodnou pro světské zájmy, světské radovánky a hříchy. Když se člověk nechá pohltit sobectvím a hříšnými sklony, je "oklamán hříchem a zatvrzen" (Žid 3,13). Jeho duchovní schopnosti ochrnou. Slyší sice Boží slovo, ale nerozumí mu. Nechápe, že platí pro něj. Neuvědomuje si, co potřebuje a co ho ohrožuje. Nevnímá Kristovu lásku a nevšímá si poselství Jeho milosti. Má dojem, že se ho netýká.

Semeno Boží pravdy



Právě tak jako jsou ptáci připraveni sezobat obilí rozeseté na cestě, tak se i satan snaží vybrat semeno Boží pravdy z lidského srdce. Obává se, že Boží slovo probudí lhostejné, že zapůsobí na zatvrzelá srdce. Všude tam, kde se káže evangelium, je přítomen i satan a jeho andělé. Zatímco nebeští andělé usilují, aby Boží slovo zapůsobilo na srdce lidí, nepřítel pohotově dělá všechno pro to, aby zůstalo neúčinné. Snaží se mařit dílo Ducha svatého s horlivostí, která odpovídá jeho zlobě. Zatímco Kristus přitahuje člověka svou láskou, snaží se satan odvrátit pozornost člověka, který je puzen hledat Spasitele tím, že zaměstnává jeho mysl pozemskými zájmy. Vzbuzuje COL 45 pochybnosti a nevíru, vyvolává v něm kritiku. Posluchačům se například nemusí líbit výběr slov a chování řečníka a zaměří svou pozornost pouze na tyto nedostatky. A tak pravda, kterou potřebují a kterou jim Bůh milostivě posílá, nevyvolá u nich žádný trvalý dojem. Satan má mnoho pomocníků. Mnozí z těch, kdo se vydávají za křesťany, pomáhají pokušiteli vybírat semena pravdy ze srdcí jiných lidí. Mnozí vyslechnou kázání Božího slova a doma je pak kritizují. Kázání podrobují kritice podobně jako nějakou přednášku nebo politický projev. Poselství, které měli přijmout jako Boží slovo, zlehčují a zesměšňují. Často hovoří o povaze kazatele, jeho pohnutkách a činech, ale také o chování jiných členů církve. Přísně je odsuzují, šíří klepy a pomluvy, a to i před neobrácenými. 


Na skalnatá místa



"U koho bylo zaseto na skalnatou půdu, to je ten, kdo slyší slovo a hned je s radostí přijímá; ale nezakořenilo v něm a je nestálý; když přijde tíseň nebo pronásledování pro to slovo, hned odpadá" (Mat 13,20.21).
Semeno zaseté na skalnaté místo nemá mnoho půdy. Rostlina sice rychle vzejde, ale její kořen nemůže proniknout do skály, nemůže čerpat živné látky pro svůj vzrůst, brzy zahyne. Mnozí, kteří se hlásí ke křesťanství, jsou jen posluchači, u kterých semeno padlo do skalnaté půdy. Podobně jako pod tenkou vrstvou půdy je skála, tak pod vrstvou dobrých přání a tužeb je sobectví přirozeného srdce. Nikdy nepřemohli sebelásku. Nepochopili závažnost hříchu a jejich srdce se ještě nepokořila vědomím viny. Tato třída lidí se nechá snadno přesvědčit a vypadají jako obrácení, ale jejich náboženství je jen povrchní.
Tito lidé neodcházejí od víry proto, že přijali Boží slovo velmi rychle a s radostí. COL 47 Jakmile Matouš uslyšel výzvu Spasitele, okamžitě všeho zanechal a následoval Pána Ježíše. Bůh si přeje, abychom jeho slovo přijali hned, jakmile se s ním seznámíme a abychom ho přijali s radostí. "V nebi bude radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání" (Luk 15,7). A radost má také každý, kdo věří v Krista. Avšak lidé, kteří podle podobenství přijímají Boží slovo hned, nepočítají s důsledky. Neuvažují, co toto slovo od nich požaduje. Neporovnávají je se svými životními zvyky a nepodrobují se plně jeho vládě.

Kořeny rostliny pronikají hluboko do půdy. I když je nevidíme, vyživují rostlinu. Podobně i duchov-
ní život křesťana je vyživován vírou, neviditelným spojením s Kristem. Avšak posluchač, u něhož semeno padlo na skalnaté místo, nespoléhá na Krista, ale na sebe. Spoléhá na své dobré skutky a dobré pohnutky, je silný ve své vlastní spravedlnosti. Jeho síla nespočívá v Pánu a jeho moci. Takový křesťan „nezakořenil“, protože není spojen s Kristem.

Horké letní slunce, které semeni dodává sílu a umožňuje jeho zrání, zahubí vše, co nemá hluboké kořeny. Podobně člověk, který "přijímá slovo Boží s radostí, ale nezakořenilo v něm a je nestálý, když přijde tíseň nebo pronásledování pro to slovo, hned odpadá". Mnozí lidé přijímají evangelium jako prostředek k tomu, aby unikli utrpení, ale ne aby byli vysvobozeni od hříchu. Po nějakou dobu se radují, protože si myslí, že je náboženství osvobodí od těžkostí a zkoušek. Pokud jim jde v životě všechno hladce, mohou se jevit jako zásadoví křesťané. V těžké zkoušce však ochabují. Nedokáží snášet pohanění pro Krista. Když je Boží slovo upozorní na nějaký oblíbený hřích nebo od nich vyžaduje sebezapření či oběť, cítí se dotčeni. 

Aby svůj život důkladně změnili, vyžadovalo by to od nich příliš mnoho úsilí. Vidí jen dnešní nevýhody a zkoušky a zapomínají na to, že věčný život skutečně existuje. Jako kdysi učedníci, kteří opustili Krista, říkají: "To je tvrdá řeč. Kdopak to může poslouchat?" (Jan 6,60).


Mezi trní

"U koho bylo zaseto do trní, to je ten, kdo slyší slovo, ale časné starosti a vábivost majetku slovo udusí, a zůstane bez úrody" (Mat 13,22).
Semeno evangelia často zapadne mezi trní a plevel. Jestliže v lidském srdci nenastane mravní přeměna, jestliže se člověk nevzdá starých zvyků a způsobů hříšného života a nejsou-li ze srdce vypuzeny satanské vlastnosti, pak se pšeničné zrno udusí. Trní se rozroste a pšenici zahubí.
Boží milosti se může dařit jen v srdci, které je stále připraveno přijímat vzácná semena pravdy. Trní hříchu roste v jakékoli půdě. Nepotřebuje obdělávání ani ošetřování. Boží milost v srdci však musíme pečlivě pěstovat. Trní a planá růže je vždy hotova vyrašit, a proto musíme půdu soustavně čistit. Není- li srdce neustále pod Boží vládou, nepůsobí-li Duch svatý trvale, aby čistil a zušlechťoval povahu, projeví se v životě znovu staré zvyky. Jestliže lidé vyznávají, že věří evangeliu, ale přitom nejsou evangeliem posvěceni,  pak nemá jejich vyznání cenu. Jestliže nezvítězí nad hříchem, zvítězí hřích nad nimi. Bodláčí, které jen vysekáme, ale nevytrhneme i s kořenem, poroste znovu a zachvátí celé srdce.
Kristus upozornil na věci člověku nebezpečné. Marek zaznamenal Kristovu zmínku o starostech tohoto světa, svůdnosti bohatství a žádosti po jiných věcech. Lukáš jmenuje starosti, bohatství a smyslnost. To všechno dusí rostoucí duchovní semeno Božího slova. Člověk přestává čerpat sílu od Krista a duchovní život v srdci odumírá.


Příprava půdy


V podobenství o rozsévači Kristus poukazuje na různé výsledky setí podle toho, na jakou, půdu semeno dopadne. V každém z uvedených příkladů jde vždy o téhož rozsévače a o totéž semeno. Jestliže v našem srdci a životě Boží slovo nemůže vykonat své dílo, pak podle Kristových slov musíme příčinu hledat v sobě. Jsme za to odpovědni. Je pravda, že se sami nemůžeme změnit, ale přesto máme možnost volby. Záleží na nás, jací chceme být. Posluchači, přirovnaní k cestě, ke skalnatému místu a k trní, nemusejí takovými zůstat. Duch Boží se stále snaží zlomit čarovnou moc toho pobláznění, které lidi váže k pozemským zájmům a probouzí v nich touhu po nepomíjejícím pokladu. Lidé však odmítají působení Ducha svatého, a proto přestávají vnímat a poslouchat Boží slovo. Jsou si sami odpovědni za to, že v jejich tvrdém srdci ne- zakoření dobré semeno a že v něm roste zlo, které brání jeho rozvoji.


Na dobrou půdu



Rozsévače nečeká vždy jen zklamání. O semenu, které padne na dobrou půdu, Spasitel řekl: "U koho bylo zaseto do dobré země, to je ten, kdo slovo slyší i chápe a přináší úrodu, jeden stonásobnou, druhý šedesátinásobnou, třetí třicetinásobnou" (Mat 13,23). "Semeno v dobré zemi jsou ti, kteří uslyší slovo, zachovávají je v ušlechtilém a upřímném srdci a s vytrvalostí přinášejí úrodu" (Luk 8,15). „Ušlechtilé a dobré srdce“, o němž mluví podobenství, není srdce bez hříchu. Evangelium má být přece hlásáno ztraceným. Kristus řekl: "Nepřišel jsem povolat spravedlivé, ale hříšníky k pokání" (Mar 2,17). Ušlechtilé srdce má ten, kdo se dá přesvědčit Duchem svatým, vyzná svou vinu a cítí, že potřebuje Boží milost a lásku. Upřímně touží poznat pravdu, protože jí chce být poslušen. Dobré srdce je srdce věřící, srdce, které důvěřuje Božímu slovu. Bez víry je člověk nemůže přijmout. "Kdo chce přijít k Bohu, musí věřit, že Bůh je a že se odměňuje těm, kdo ho pilně hledají" (Žid 11,6).
To "je ten, kdo slovo slyší a chápe". Farizeové v době Ježíše Krista zavírali oči, aby neviděli a zacpávali si uši, aby neslyšeli. Proto pravda nemohla vniknout do jejich srdcí. Ponesou následky, protože záměrně nechtěli slyšet ani vidět. Kristus však učil své učedníky, aby otevřeli svou mysl pro poučení a aby ochotně uvěřili. Dal jim požehnání, protože věřili tomu, co viděli a slyšeli. Posluchač, kterého podobenství přirovnává k dobré půdě, přijímá evangelium "ne jako slovo lidské, nýbrž jako slovo Boží, jímž skutečně je" (1Tes 2,13). Pravý učedník je pouze ten, kdo přijímá Bibli jako Boží hlas, který k němu promlouvá. Boží slovo je pro něj živou skutečností, proto ho přijímá s bázní. Otevírá mysl a srdce, aby je přijal. Takovými posluchači byli Kornelius a jeho přátelé, kteří apoštolu Petrovi řekli: "Nyní jsme tu všichni shromážděni před Bohem a chceme slyšet vše, co ti Pán uložil" (Skut 10,33).

Historický Ježíš část 1. Pátrání po historickém Ježíši



Bádání o historickém Ježíši  je jen jedním rozměrem výkladu Ježíšovy osobnosti a jeho působení v dějinách, v kultuře, a že prakticky veškerý zájem o Ježíše vybudilo jeho církevní působení. Jak oba pojmy nelze směšovat, tak je ani nelze oddělit. Gerhard Ebeling formuloval teologickou vizi bádání tak, že pojal jeho hermeneutický klíč k církevní christologii.

Povelikonoční doba


Jednotlivé skupiny Ježíšových stoupenců vyjadřovaly Ježíšův význam různým způsobem, a proto, to byl ten důvod, nastala potřeba definovat zpětnou vazbu křesťanského zvěstování; k tomu: 1J 4,2 a J 7). Čtenáři se vyzývají výroky pronesené křesťanskými proroky s duchovním zaujetím. Vyznáváte Ježíše přišlého v těle, tedy Ježíše, který je nám dostupný prostřednictvím lidské paměti?

V druhé polovině 1. století se objevily texty, které se vracely zpět k pozemskému Ježíši, ty chápeme jako literární evangelia, které církev začala používat liturgicky a kanonizovala je, bylo největším důkazem, že se hledala zpětná vazba různých duchovních projevů.

O co jde v bádání o historickém Ježíšovi?


Nástrojem vzpomínky je kritická historická práce. Využívá současné nástroje a intelektuální postupy k odlišení vzpomínky od iluze.

Ježíšova postava je příliš vlivná


Ježíšova je nejen příliš vlivná, ale také aktuální, než aby se dalo v ní bádat nezaujatě. Je postavou všelidsky významnou, že nelze si odpustit úvahy o nových výkladech.   


Ježíš a církev


Ježíš není závislý na církvi, ale je tomu naopak. Ježíšovo působení daleko přesahuje hranice církve.


Pramen Q


Každý historický výzkum musí být založený na výpovědi nejméně dvou nezávislých svědků. I výzkum, o kterém zde hovoříme musí vycházet ze spolehlivých textů, většinou z dublet, s nimiž se setkáváme v Markově evangeliu a v prameni Q.



Tabulka 1
Látka obvykle přisuzovaná prameni Q

Matouš
Lukáš
Obsah
3,7b-12
3,7-9,16-17
Jan Křtitel: varování, zaslíbení toho, který přichází
4,2b-11a
4,2-13
Satan třikrát pokouší Ježíše (nestejné pořadí)
5,3.6.4.11-12
6,20b-23
blahoslavenství (rozdílné pořadí a znění)
5,44.39b-40.42
6,27-30
láska k nepřátelům; nastavit druhou tvář; dát plášť; dát těm, kdo prosí
7,12
6,31
co chcete, aby jiní dělali vám, dělejte vy jim
5,46-47.45.48
6,32-33.35b-36
milujte víc než jenom ty, kteří milují vás; buďte milosrdní, jako je milosrdný Otec
7,1-2
6,37a,38c
nesuďte a nebudete souzeni; míra, kterou měříte, bude naměřena vám
15,14; 10,24-25a
6,39-40
může slepý vést slepého?; učedník není víc než učitel
7,3-5
6,41-42
tříska v oku bratra, trám ve vlastním oku
7,16-20 (12,33-35)
6,43-45
dobrý strom nedává špatné ovoce; nesklízejí se fíky z trní
7,21.24-27
6,46-49
říkáte mi “ Pane, Pane“ a nečiníte, co vám říkám; slyšet má slova a činit je
8,5a-10.13
7,1-2.6b-10
setník z Kafarnaa prosí o pomoc pro nemocného služebníka, podivuhodná víra
11,2-11
7,18-28
učedníci Jana Křtitele; poselství pro něho; chvála na Jana Křt., že je víc než prorok
11,16-19
7,31-35
Jan Křtitel ani Ježíš nenašli oblibu u tohoto pokolení
8,19-22
9,57-60
Syn člověka nemá, kde by hlavu složil; kdo ho chce následovat, má nechat mrtvé, ať pochovávají své mrtvé
9,37-38; 10,7-16
10,2-12;
hojná žeň, málo dělníků; pokyny pro misijní cestu
11,21-23; 10,40
10,13-16
běda Chorazinu a Betsaidě; kdo slyší vás, slyší mě
11,25-27; 13,16-17
10,21-24
velebení Otce za zjevení maličkým; všechno je dáno Synu, který jediný zná Otce; blahoslavené oči, které vidí, co vy vidíte
6,9-13
11,2-4
modlitba Páně (rozdílné formy – u Mt delší)
7,7-11
11,9-13
proste a bude vám dáno; jestliže vy dáváte dobré dary, čím spíše Otec
12,22-30
11,14-15.17-23
vyhánění démonu Belzebulem; silný muž střeží svůj palác; kdo není se mnou je proti mně
12,43-45
11,24-26
nečistý duch vyjde, bloudí a přivede sedm jiných, horších
12,38-42
11,29-32
toto pokolení hledá znamení; znamení Jonášovo; lidé z Ninive a královna z jihu budou soudit
5,15; 6,22-23
11,33-35
lampa se nestaví pod nádobu; oko je světlem těla, je li špatné, tělo je ve tmě
23,25-26.23.6-7a.27
11,39-44
farizeové očišťují nádoby zvenčí; běda pro nedůslednost v desátcích a hledání prvního místa
23,4.29-31
11,46-48
běda zákoníků, neboť zatěžují lidi neúnosnými břemeny a stavějí pomníky prorokům
23,34-36.13
11,49-52
pravím/Boží moudrost praví: Pošlu proroky, kteří budou pronásledováni; běda zákoníkům
10.26-33; 12,32
12,2-10
všechno skryté bude zjeveno; nebojte se těch, kteří zabíjejí tělo; kdo se ke mně přizná… před Bohem
10,19-20
12,11-12
učedníci předváděni do synagóg – pomoc Ducha svatého
6,25-33
12,22-31
nestarejte se úzkostlivě o tělo; pohleďte na polní lilie; Otec ví, co potřebujete
6,19-21
12,33-34
ne poklady na zemi, ale v nebi
Matouš
Lukáš
Obsah
24,43-44.45-51
12,39-40.42-46
pán domu a zloděj; věrný služebník se připravuje na pánův příchod
10,34-36
12,51-53
nepřinesl jsme pokoj, ale meč; rozdělení rodiny
16,2-3
12,54-56
schopnost vykládat znamení v přírodě by měla vést ke schopnost vykládat znamení přítomnosti
5,25-26
12,58-59
usmiř se dřív, než dojdeš k soudu
13,31-33
13,18-21
království Boží/nebeské: jako vzrostlé hořčičné seménko; jako kvas, který žena vmísila do mouky
7,13-14.22-23; 8,11-12
13,23-29
úzká brána, jíž nemnozí vcházejí; pán domu, který odmítá ty, kdo klepají na dveře; pohané přicházejí ze všech stran do království nebeského/Božího
23,37-39
13,34-35
Jerusalém, který zabíjí proroky, musí dobrořečit tomu, který přichází v Pánově jménu
22,2-10
14,16-24
království nebeské/Boží: velká hostina, pozvaní se omlouvají, jsou pozváni jiní
10,37-38
14,26-27
kdokoli přichází, musí dát přednost Ježíši před svou rodinou a nést kříž
5,13
14,34-35
neužitečnost soli, která ztratí chuť
18,12-14
15,4-7
člověk, který nechá 99 ovcí a jde hledat jednu ztracenou
6,24
16,13
nelze sloužit dvěma pánům
11,12-13; 5,18.32
16,16-18
Zákona proroci až do Jana Kř.; ani jediná čárka ze Zákona nepomine; rozvést se se ženou a oženit se s jinou je cizoložství
18,7.15.21-22
17,1.3b-4
běda pokušitelům; odpusť bratru, který se proti tobě prohřeší; Petr: jak často odpouštět
17,20
17,6
kdybyste měli víru jako hořčičné zrnko, pohnuli byste horou
24,26-28
17,23-24.37
znamení příchodu Syna člověka
24,37-39
17,26-27.30
jako bylo za dnů Noe, tak bude i za dnů Syna člověka
10,39
17,33
kdo by se snažil svůj život zachovat, ztratí jej; kdo jej ztratí, zachová jej
24,40-41
17,34-35
té noci bude jeden ze dvou vzat a druhý ponechán
25,14-30
19,12-27
podobenství o hřivnách/talentech
19,28
22,38.30
Ježíšovi následovníci budou sedět na trůnech a soudit dvanáct kmenů Israele

Podle: R.E. Brown, An Introduction to the New Testament, Doubleday, New York 1997, ss. 118-119.

Pokračování

Kapitoly Historický Ježíš jsou inspirovány dílem, přednáškami a literaturou prof. Petra Pokorného https://cs.wikipedia.org/wiki/Petr_Pokorn%C3%BD_(teolog))